חיפוש
חיפוש

ילדים בונים כלב רובוט ברמת גן: "יש לנו חלום"

סרטוני תדמית רובוכיף

ילדים בונים כלב רובוט ברמת גן: "יש לנו חלום"
בכיתת הרובוטיקה בבית הספר המנחיל ברמת גן עומדים כלב רובוט, מיקסר חשמלי ודגם של כיפת ברזל שנבנו על-ידי תלמידי כיתות ד'-ו' כחלק מפיילוט של משרד החינוך. אחת התלמידות: "חשבתי שאהיה עו"ד, עכשיו אני רוצה להיות מהנדסת"

אחת הכיתות בבית הספר היסודי "המנחיל" ברמת גן מקדמת את באיה בשלט "רובוטיקה זה העתיד", רמז למתרחש בין ארבעת הקירות. זו אחת משש כיתות הרובוטיקה הראשונות בין בתי הספר היסודיים בארץ, ובתוכה נמצאים בין השאר דגמים של כלב רובוט, מכשיר ביתי לסינון מים, דלת קניון מסתובבת, מיקסר חשמלי, רובה גומיות ואפילו כיפת ברזל – כולם פרי פיתוחם של תלמידי כיתות ד' עד ו'.

 

דינה קבט ועילאי שמאי, תלמידות בכיתת הרובוטיקה, בנו דגם של כלב. "הוא הולך קדימה עד שהוא רואה משהו ואז הוא הולך אחורה", הן מסבירות. "הרכבנו לו חיישנים שמאפשרים לו לזהות עצמים ובכך לא להיתקע בהם".

 

 
רובוט כדורגלן (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
רובוט כדורגלן(צילום: ירון ברנר)

 

 

 

 
במקום תמי 4. מכשיר ביתי לסינון מים (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
במקום תמי 4. מכשיר ביתי לסינון מים(צילום: ירון ברנר)

 

 
כלב רובוט (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
כלב רובוט(צילום: ירון ברנר)

 

 
"מרגיש כמו משחק שלומדים בו" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
"מרגיש כמו משחק שלומדים בו"(צילום: ירון ברנר)

 

 

שמאי אומרת שהיא נהנית בשיעור הזה הרבה יותר מהשיעורים הרגילים: "לי זה מרגיש כמו משחק שאני לומדת בו". קבט מוסיפה: "יש לנו לוח חכם ואנחנו לומדות הרבה דברים על תכנות ומחשב, כמו מושגים ומונחים שלא הכרנו קודם. עד שהתחלנו את השיעורים האלה הייתי בטוחה שאני רוצה להיות עורכת דין כשאהיה גדולה, אבל עכשיו אני כבר רוצה להיות מהנדסת".  

 

זה חלק מפיילוט של משרד החינוך שמופעל בשישה בתי ספר יסודיים בארץ, שמטרתו להכיר לילדים את תחום מדעי המחשב ולהפוך את הלמידה לחווייתית באמצעות צירוף חבר נוסף – הרובוט. "מדובר בתוכנית של מדעי המחשב שמטרתה ללמד את עקרונות המקצוע באמצעות חוויית הבנייה", מסביר רמי בורנשטיין, מטמיע ארצי של תוכניות הרובוטיקה במשרד החינוך.

 

עד כה לימודי מדעי המחשב היו מנת חלקם של תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים בלבד, בעוד תלמידי היסודיים נחשפו לתחום בעיקר בחוגים פרטיים. בתוכנית הלימודים החדשה לומדים תלמידי כיתות ד'-ו' מבוא לעולם הרובוטיקה, מונחים פיזיקליים ראשוניים, מונחים בסיסיים בחשמל, הכרת מרכיבי הרובוט, תנועותיו וכמובן בנייתו הסופית, תכנותו והפעלתו.

 

 

הם נחשפים לראשונה לשפת המחשב וליסודות של תכנות, והמטרה היא לעורר את סקרנותם באמצעות השימוש ברובוטים ולהטמיע בהם את יסודות עולם הטכנולוגיה. תוכנית הלימודים כוללת 20 שעות מעשיות ו-40 שעות עיוניות בשנה.

 

 

 

 
 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

 

 

בורשטיין: "המטרה היא לחזק את מקצועות הליבה ולא לגרוע מהם. תלמידים מתקשים להבין צורות הנדסיות, אבל בדרך הלמידה הזו הם ממש רואים אותן. הם מפרקים קובייה, בונים ריבוע, ונחשפים לצורות שפעמים רבות קשה להבין מציור על הלוח. בשלב זה מדובר בפיילוט, והמטרה היא להרחיב את הלימודים לכלל בתי הספר היסודיים מתוך הבנה שיש צורך להנגיש את המחשבים לילדים ולעודד אותם לבחור במגמות מדעיות וטכנולוגיות גם בהמשך דרכם".

 

 

 

אורי ושחר בנו דגם של דלת מסתובבת. "היינו לאחרונה בקניון וראינו דלת מסתובבת אז חשבנו שזה יכול להיות אחלה רובוט", הן אומרות.

"הרכבנו לה חיישנים מתאימים וכשהיא מזהה עצמים היא מסתובבת. אנחנו אוהבות לקחת דברים מהעולם האמיתי ולהפוך אותם לרובוטים".

 

המורים שמעבירים את השיעור במקצוע החדש הם מהנדסי אלקטרוניקה בהכשרתם. המורה ברוך ממן: "התלמידים מאוד אוהבים את זה, הם מחכים לשיעור. הם חושבים על הרעיון, מקיימים מחקר, בונים את הדגם, מעצבים ומתכנתים אותו. מדובר בעבודה עם הידיים, והמשמעות של זה היא ארוכת טווח".

 

ראש מִנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, ד"ר עופר רימון: "יש לנו רצון שהחלום של ילדי ישראל לא יהיה להיות שחקן כדורגל או דוגמנית. אנחנו רוצים להפוך אותם למהנדסים העתידיים, לאלה שיובילו את התעשייה בישראל". התוכנית היא חלק ממהלך רחב שמוביל שר החינוך גדעון סער לחיזוק החינוך המדעי-טכנולוגי והגדלת מספר התלמידים המגבירים מקצועות אלו.

WhatsApp chat